Melangkah menyingkap masa

Alhamdulillahi wakafa, wassolatu wassalamu alannabiyyil mushtafa wa’ala alihi wasahbihi as shidqi wal wafa. Waba’d. Qalallahu Taala fi Kitabihil Karim, Audzubillah minassaitaanir rajim, wa allafa baina quluubihim, law anfaqta maa fil ardhi jamii’a maa allafta baina quluubihim walakinnalllaha allafa bainahum innahu aziizun hakim

Hati berbicara, jiwa gelodak mendidih dan bergelora. Hujung tidak bertepi, langit dan bumi seakan bersatu….. Sesungguhnya hidup ini adalah amat indah, sekiranya kita mengerti. Mengerti akan ke Imanan dan tuntunan Iman itu sendiri. Perjalanan hari ini, adalah penentu pada hari esuk lantas kita wajibnya mengambil peluang yang terbuka luas untuk kebahagaian akhirat. Setiap hari kita melalui process hijrah dan musafir yang tidak ada titik henti pada setiap nafas yang keluar masuk ke rongga pernafasan di liang tubuh. Di dalam diri kamu tidakkah kamu melihat. Hari demi hari kita bertambah sesat dengan khayalan kepuasan hidup yang sementara. Jahilnya kita memandang tuntutan akhirat yang terlukis kepada lakaran amalan harian yang konon-kononya kita adalah alim di bidang itu. Berlafaz dengan lidah, bertasdiq di dalam hati, tetapi itu hanya benar pada rangkaian kata-kata seorang salik. Hakikatnya, makrifat songsang yang kita teladani. Aduhai, malang sungguh lah mereka yang berfikiran dan beriktikad dengan yang sedemikian. Bicara bicara ini ditulis oleh si pengembara yang telah merantau ke ceruk dunia mencari erti kehidupan sejati yang di laungkan oleh ulama-ulama dahulu dan hari ini. Bait-bait pena, di madah sedemikian rupa tanpa editing atau tambahan kata-kata indah, disajikan untuk santapan minda kita bersama. Muganya nanti, minda kita akan terbuka, akal kita bersinar dengan hakikat kebenaran Iman dan Islam. Kita ini ittiba’i sunnah – Sunnahtullah wa Rasullihi. Pegangnya ianya kuat-kuat wahai diri ku dan diri mu.

11 Responses to “Melangkah menyingkap masa”


  1. 1 Panglima Bumi Sakti July 12, 2008 at 9:02 am

    Mas,

    Bani jawi itu merujuk kepada siapa? Di mana pula tempatnyer? Belum pernah ada yang mengatakan BANI JAWI. Kalau BANGSA JAWA tu memang sudah lama di dengar. Kalau ingin mengeluarkan pendapat, mesti memastikan bahwa itu dari sumber yang sohih. Setahu saya, cuma ada yang dikatakan bumi jawi/tanah jawi. Kalau benar kata-kata mas, mohon diperjelaskan, siapakah dan dari keturunan manakah yang di katakan BANI JAWI itu.

    Wassalam.

  2. 2 Megat Mangku Alam Ibn Ahmad Malikul Adeel Al-Jawi July 18, 2008 at 7:00 pm

    Sugeng Rawuh di Mas. Kuola ngutarakan perkara yang sudah terlalu nyata di alam maya ini. Hurufnya bermula pada ‘ALIF’ dan berakhir pada ‘YA’. Terhimpun pula akan dia pada titik ‘BA’ itu. Lantas, mentajalli dia akan Ad-Dinul Haq.

  3. 3 PANGLIMA BUMI SAKTI August 5, 2008 at 8:18 pm

    DEAR BRO MEGAT
    KALAU MAU NGOMONG BIAR DGN JELAS.APA ORG BISA FAHAM MAKSUD DLM ALIF,YA YG DI KATAKAN TERHIMPUM DLM BA.
    MAS,INI BERKAITAN SOAL AGAMA DONG.SEHARUSNYA DITERANGI DENGAN JELAS.
    SUPAYA MAKNUSIA SKG INI YANG MENGAKU DIRINYA ISLAM BISA SEDAR DARI
    LAMUNAN DAN LANGSUNG MENCARI JAWAPAN UTK MENGABDIKAN DIRIPADA TUHAN YG MAHA ESA.SEDARKAN MEREKA YANG LALAI ITU DGN SEJELAS2NYA.JGN DI GANTUNG
    TAK BERTALI.APA YANG SAYA KHUATIRI MAS SENDIRI TIDAK TAHU YANG TERKANDUNG DLM BA ITU .SEKIAN WASSALLAM

  4. 4 Naga Berapi August 6, 2008 at 9:21 am

    Dia gantung pakai tali rapiah jer bro. Bukan mati pun. Tapi kalau belit banyak2 kat leher tu…. gerenti mampus.

  5. 5 WALI KOTA 10 August 10, 2008 at 5:04 pm

    Kalau Allah telah berkehendak, wa’imah tali rapiah itu sudah cukup bisa mengikat si munafik durjana itu. Apa naga pun mau di ikat sedemikian rupa? Atau sesiapa di sini pun mahu turut serta?

  6. 6 ali mohd August 12, 2008 at 1:02 pm

    Dah banyak melangkah dan banyak yang tersingkap ker? Maybe kauorang asik singkap benda lain kot. Sebab tu tak jumpa2 kebenaran.

  7. 7 panglima bumi sakti August 31, 2008 at 5:33 pm

    dear bro ali.\
    memang benar kata bro.dah banyak tempat gua merantau .banyak kitab gua baca namun tak ketemu apa yg dikatakan bermula dari alif dan berakhir dgn ya.terkandung dlm titik ba .munkin bro kita ni dari singapore (ali)boleh menerangkan dgn lebih jelas.kalau tak boleh itu bermakna lu juga selalu singkap benda lain.munkin lebih teruk lagi dari kita org.(singkap kain org)

  8. 8 WALI KOTA 10 September 2, 2008 at 6:43 am

    Mungkin loe ngak ketemu lagi dengan hadits Nabi s.a.w yang menyatakan bab TITIK di ‘BA’. Teruskanlah kamu mencari sehingga ketemu.Mungkin selama ini emang benar kamu hanya menyingkap tirai yang menyembunyikan ‘tempek’ karena itu kamu tidak ketemu.

  9. 9 Kuntau Alam November 6, 2008 at 4:26 am

    Lalu apa mau di bikin setelah ketemu sama itu titik ‘BA’?

  10. 10 SaudagarTantari February 15, 2009 at 9:19 am

    Engkau semua ni menyingkap masa atau menyingkap kain betina? Patutlah tak maju-maju, asik mundur jer muslim hari ni. Makan, tido dan ngentot!

  11. 11 ichwana June 17, 2010 at 8:18 am

    terima kasih atas informasinya..
    kunjungi juga website kami http://www.unand.ac.id


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s





%d bloggers like this: